حـــ الحيـاة ــب
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

حـــ الحيـاة ــب

منتــ عـام ــدي

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

حملة حماية (بجد هى حماية)

RoMyCaT
semsema
gobi
m00n light
8 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
m00n light
المراقب العام
المراقب العام
m00n light

ذكر عدد الرسائل : 474
العمل/الترفيه : اكبر محامى فى مصر
المزاج : زى الفل
مود العضو : حملة حماية (بجد هى حماية) Pi-ca-51

حملة حماية (بجد هى حماية) Empty
مُساهمةموضوع: حملة حماية (بجد هى حماية)   حملة حماية (بجد هى حماية) Icon_minitimeالأحد مارس 23, 2008 12:10 am

بسم اللة الرحمن الرحيم
ازيكم يا احلى شباب فى الدنيا
انا انهاردة عامل موضوع لازم كلنا نقراه كلمة كلمة وحرف حرف ونعمل الى نقدر علية لاننا لو اهتمينا بالموضوع دة مش بعيد ندخل بية الجنة ومش بعيد ننقذ بية انسان يمكن لو مكناش ظهرنا فى حياتة كانت حياتة انتهت ويمكن ويمكن ويمكن
الموضوع المرة دى محتاج لوقفة كبيرة مننا الموضوع مش بس كلمتين هيتكتبوا
لااااااااااااااااا المرة دى الموضوع موضوع شباب بتتقتل وشباب بتموت واحنا بنتفرج مين فينا مش لية صاحب بيشرب مخدرات ومين فيكم يا بنات متسمعش على الاقل عن واحدة بتشرب مخدرات الموضوع اننا محتاجين ولو لمرة نقف مع بعض ايد واحدة ونساعد واحد محتاج اننا فعلا نساعدوة انا مش بدعى المثالية وبقول انا عملت لاااااااا انا لسة هعمل زى زى اى واحد فيكم
انا بالصدفة البحتة بقلب على التلفزيون لقيت عمرو خالد بيتكلم عن الحملة بتاعتوة وكان جايب نموذج لشاب كان مدمن وكانت امة معاة بجد امة وهى بتحكى عن العذاب الى شافتوة انا اتأثرت وبجد حسيت قد اية فى امهات كتير بتتعذب ولما شوفت الندم فى عين الشاب على الى فاتوة من حياتة وعلى كل الى عملوة فى امة بجد حسيت انى لازم اعمل حاجة اعمل حاجة تكون ليها دور ايجابى ولو لمرة واحدة فى حياتى
دخلت على النت وقريت كل تفاصيل الحملة
لقيت ان الموضوع بسيط كل الى انا هعملوة واى حد فيكم هيعملوة انة هيشوف مثال حى لشاب مدمن ويحاول يبقى قريب منة ويفهمة ان فية ناس قدرت تبقى مش مدمنة ويفهمة ان فية ناس مستعدة تساعدة سواء ماديا او نفسيا بجد يا جماعة المدمن دة غالبا بيبقى شااااااااب وبجد احلى نصيحة ممكن الواحد مننا يتقبلها لما تكون طالعة من واحد صاحبوة
يا جماعة عاوزين نعمل حاجة عاوزين ندخل الجنة بناس زى دى عاوزين نحس ان لينا دور ولو بسيط بدل السلبية والتفاهة الى احنا دايما فيها دى
طبعا الموضوع دة مش منقول الموضوع دة كتبتوة وقولتوة لما شوفت حاجة بجد هزتنى

وانا هكتب كل حاجة متعلقة بالحملة ودور كل واحد فينا اية ويارب يبقى فية مننا الى يقدر يعمل حاجة
لاخوة او لصاحبوة او لحد قريب منة
عرض سريع للوضع الحالي:-

1-بلغ عدد مدمني المخدرات في العالم العربي حوالي 10 مليون مدمن وفي مصر وحدها حوالي 4 مليون مدمن.

2-يبلغ عدد المتعاطين للمخدرات أضعاف الرقم السابق.

3-يتوقع زيادة مطرده في هذه الاعداد نتيجة لانخفاض اسعار المخدرات وزيادة معدلات البطالة والاحباط لدى الشباب.

4-هناك تزايد مستمر في انتشار الجرائم الكبرى (الاغتصاب والقتل) والصغري (السرقة) وحوداث الطرق وجرائم العنف الاسري (بسبب ادمان الاب او الابن) مما يشكل تهديد متزايد لأمن المجتمع العربي.

5-الإدمان لم يعد منتشرا بين الذكور فقط وإنما تتزايد نسبته بين الإناث أيضا، مما يهدد بانتشار الجرائم الاخلاقية في المجتمع.

6-إجمالي عدد من توجه للعلاج في السنوات الثلاثة الاخيرة في العالم العربي لا يزيد عن 4 الالاف مدمن سنويا فقط.

7-انتشار الادمان بين المسجونين في السجون العربية مع عدم وجود آلية لعلاج هؤلاء المسجونين تمثل خطر مستقبلي كبير.

المشكلة: -

حقيقة المشكلة أن الجهود الحالية المبذولة من جانب الحكومات وأجهزة الشرطة والجهات المتخصصة غير كافية وغير قادرة على تحقيق نتائج ملموسة سواء في اقناع الإصحاء من الشباب ليتجنبوا هذه الافة أو لاقناع المدمنين الحاليين بان يبدأو برنامج العلاج. وذلك ليس بسبب عدم كفاءة هذه الاجهزة لكن بسبب أن المشكلة أكبر من ان يقوم بحلها جهاز أو إدارة أو حكومة وإنما يحتاج الأمر إلي مشاركات بين هذه الجهات جميعا ومعها الجهات الشعبية والتطوعية لتهز المجتمع الشبابي كله لفترة محددة ومكثفة ثم تسلم نتائج عملها لهذه الجهات المتخصصة لتتابع عملها بعد هذه الحملة التوعوية الشعبية.

هدف الحملة :-

تهدف الحملة إلي إشراك المجتمع في جهود التوعية لابعاد الاجيال الجديدة عن تعاطي وإدمان المخدارت وذلك بالتركيز علي أمرين اساسين :
1-اقناع وتوعية الاصحاء ليبقوا اصحاء.
2-توجيه المدمنين ليبدأو برنامج العلاج.
وسيتم ذلك من خلال حملة لمدة خمس اسابيع مطلوب فيها من المجتمع المشاركة في تحقيق الهدف.

وسائل تحقيق الهدف : -

سيتم قياس تحقيق الهدف من خلال ثلاثة وسائل محددة قابلة للقياس وهي كما يلي :
1-وضع مليون استكير بعنوان "لا للمخدرات".
2-إقامة خمسة الالاف Event في العالم العربي.
3-توجيه خمسة الالاف مدمن عربي لبدء برنامج العلاج.

شرح وسائل تحقيق الهدف : -

1-وضع مليون استكير بعنوان "لا للمخدرات" في أماكن تجمعات الشباب مثل النوادي والجامعات والمدراس الثانوي وغيرها من الاماكن العامة الشبابية. وقد تم تصميم استكير موحد سيوضع على مواقع الانترنت المختلفة ليسهل طباعته وتقليده مع وضع عداد على مواقع الانترنت للتاكد من تحقيق المستهدف.

2-إقامة خمسة الالاف Event في العالم العربي يقوم بها الشباب بتوعية بعضهم البعض مثل (حفل غنائي – خطبة جمعة – ندوة مدرسية – برنامج فضائي -ماراثون جري – فقرة في الإذاعة المدرسية – ندوة دينية – مقال صحفي- ندوة مع شخصية مشهورة ... إلي غير ذلك).
على أن يتم توفير أفكار ومواد دعائية للشباب على مواقع الانترنت المختلفة ليقوموا بطباعتها واستخدامها، وسيتم ايضا وضع عداد على مواقع الانترنت المختلفة كوسيلة قياس لتحقيق المستهدف.

•تعتبر الوسيلة الاولى والثانية السابقتين تمهيدا مهما واساسيا لتحقيق المستهدف الثالث والاخير.

3-توجيه 5 الالاف مدمن عربي لبدء برنامج العلاج : وهو مستهدف صعب وليس بالسهل لكنه قابل للتحقيق، خاصة وأنه سياتي بعد تهيئة الاجواء بين الشباب من خلال المليون استكير والـ 5000 Event . والمقصود هنا هو بدأ برنامج العلاج وليس العلاج نفسه فمن المعروف أن العلاج يستغرق فترة من اربع إلي ستة اشهر بينما المستهدف هنا هو بدء برنامج العلاج بمعنى أن تتحرك إرادة المدمن نفسه ويتصل بحملة حماية من خلال الـCall Center المخصص لذلك أو الايميل السري المخصص لذلك ليطلب توصيله بالمراكز المعالجة للادمان ليبدأ برنامج العلاج. وقد تم الاتفاق مع معظم مراكز علاج الادمان في العالم العربي لتوفير الاسرة بشكل خاص لحملة حماية وعمل خصومات مالية تصل إلي 50 % للمدمنين القادمين من طرف الحملة، كما تم الاتفاق ايضا مع هذه المراكز لتوفير جزء مجاني من الاسرة والعلاج للفقراء حتى لا تكون الحملة للاغنياء فقط. وسيتم الاعلان عن ارقام الـ Call Center والايميل السري والمراكز العلاجية من خلال الفضائيات والصحف والاذاعات ومواقع الانترنت.

مدة الحملة:-

مدة الحملة خمسة اسابيع تبدأ من تاريخ 9 مارس 2008 وتنتهي بتاريخ 11 ابريل 2008.

ملحوظة : -

* ستبدأ الحملة بمؤتمر صحفي يعقد بالقيادة العامة لشرطة دبي تحت رعاية الفريق ضاحي خلفان رئيس شرطة دبي وبحضور الاستاذ محمد عبد العزيز رئيس مكتب الأمم المتحدة في الشرق الأوسط.
*وستختتم الحملة بحفل ختامي بالقاهرة لإعلان النتائج النهائية للحملة وبتكريم المتميزين في الأداء أثناء الحملة وباعلان الخطط المستقبلية الدائمة لمواجهة المشكلة وسيقدم هذه الخطط الجهات المتخصصة والمعنية بمواجهة المخدرات في العالم العربي.

شركاء الحملة : -

1-القيادة العامة لشرطة دبي ويمثلها الفريق ضاحي خلفان.
2-مكتب الأمم المتحدة لمكافحة الجريمة والمخدرات يمثله الاستاذ محمد عبد العزيز.
3-مؤسسة رايت ستارت الدولية ويمثلها الاستاذ عمرو خالد.
4-رموز الاعلام والثقافة والفن والرياضة.. والحملة قومية وليست حكرا على اسماء أو اشخاص وبالتالي فكل ما يصب في مصلحة حماية الوطن وحماية الشباب هو نجاح للهدف السامي للحملة وبالتالي فان مشاركة رموز الاعلام والفن والرياضة بالشكل الذي يرونه مناسبا مرتبط أو منفصلا عن الشركاء الثلاثة الأوائل هو مفيد بل ومطلوب لإنقاذ ملايين الشباب العربي من آفة المخدارت.

تجهيزات الحملة:-

1-تم تصميم استيكر متميز بعنوان لا للمخدرات.
2-تم تصوير فيلم قصير مدته 3 دقائق يهدف إلي توجيه المدمنين لبدء برنامج العلاج وسيقدم الفيلم مجانا للفضائيات المختلفة.
3-تم عمل أغنية (راب) تكلم المدمنين بلغتهم لبدء برنامج العلاج.
4-تم الاتفاق مع 25 مركز لعلاج الادمان لتوفير الاسرة والعلاج لـ 5000 مدمن وخصم يصل إلي 50 % لمن هو قادر على تحمل نفقات العلاج، وهذا بالاضافة إلي 15 % من إجمالي الحالات يتم علاجهم بالمجان. على أن يتم استقبال هذا العدد على مرحلتين، مرحلة في بداية الحملة لعلاج نصف العدد المطلوب ومرحلة أخرى بعد اربع اشهر لبدء علاج النصف الاخر.
5-تم توفير خط ساخن وايميل سري لتلقي طلبات المدمنين لبدء برنامج العلاج.
6-تم تدريب 120 شاب من فريق حماة المستقبل من دول عربية مختلفة ليكونوا قادرين على القيام (OutReach) للوصول للمدمنين في أماكنهم وإقناعهم ببدء برنامج العلاج، حيث المستهدف من كل منهم أن يوصل عشر مدمنين مستعدين لبدء العلاج، علما بان هذه الطريقة (الـOutreach) تستخدم لاول مرة من خلال متطوعين في العالم العربي.
7-تم الاتفاق مع خمسة الالاف شاب من فرق حماة المستقبل المدربين من قبل الأمم المتحدة وشرطة دبي ورايت ستارت ليشاركوا كمتطوعين في تنفيذ وسائل الحملة.
8-تم إعداد دورة متخصصة لتدريب أهالي المدمنين وأصدقائهم عن كيفية التعامل مع ابنهم المدمن حتى يصلوا إلي اقناعه ببدء برنامج العلاج وتوصيله لحملة حماية.
9-تم الاتفاق مع خمس مواقع انترنت لتتبنى الحملة بالكامل على الإنترنت ومن هذه المواقع موقع عمروخالد دوت نت وموقع حماية الخاص بالشرطة العربية.
10-يتم الاتفاق حاليا مع عدة فضائيات وصحف وإذاعات لتبني الحملة إعلاميا.

برنامج الحملة:-

الاسابيع النشاط المطلوب تنفيذه
الاسبوع الاول • وضع مليون استكير بعنوان "لا للمخدرات".
الاسبوع الثاني • إقامة خمسة الالاف Event في العالم العربي.
• مع متابعة نشاط الاسبوع الاول.
الاسبوع الثالث • توجيه 5 الالاف مدمن عربي لبدء برنامج العلاج.
• مع متابعة كل ما سبق.
الاسبوع الرابع • متابعة بدء علاج الـ 5000مدمن مع التركيز على أهميةعلاج
المسجونين.
الاسبوع الخامس • متابعة نهائية للحملة وحفل الختام

أهداف أخرى للحملة :-

1-أن توجيه 5000 مدمن لبدء برنامج العلاج من خلال هذه الحملة سيؤدي بالتبعية إلي تحريك وتحفيز الكثير من الملايين المدمنين ليتشجعوا في المستقبل لبدء برنامج العلاج ايضا.وسينتج عن ذلك إنشاء مزيد من المراكز العلاجية لاستيعاب اقبال المدمنين على العلاج وفقا لقانون العرض والطلب.

2-هذه الحملة لها دور اكبر من قضية المخدرات وذلك من خلال تعليم المجتمع الايجابية خاصة وأن هذه الحملة تقدم مثال محلول لكيفية حل مشاكلنا المستعصية إذا دبت روح التكاتف في المجتمع لمواجهة هذه المشاكل. وبذلك تكون هذه الحملة نموذجا ومثالا محلولا قابل للتكرار والتقليد.

المطلوب مننا في المنتدي حط استيكر الحملة في توقيعك

و لو تعرف حد مدمن ولا حاجة عندك ارقام التليفون في الاستيكر

كل المعلومات السابقة نقلا عن موقع أ / عمرو خالد

www.amrkhaled.net

و انا عن نفسي حبقي اجيب أخبار الحملة اول بأول

و انا حبدء بنفسي و حاحط الاستيكر في توقيعي

يلا ياجماعة نلحق اخواتنا و شبابنا من الضياع و نمد ليهم يد العون

عشان ننهض بالامة و يكون عندنا شباب قادر يحقق كل طموحاته

آسف علي الاطاله بس قولت اجيب كل أهداف الحملة علي بعضها

وياريت الكل يشارك فيها باللي يقدر عليه

عدل سابقا من قبل m00n light في الجمعة مارس 28, 2008 8:44 pm عدل 2 مرات
gobi
مشرف القسم العام
مشرف القسم العام
gobi

ذكر عدد الرسائل : 40
العمل/الترفيه : الشخابيط
المزاج : سيجارتين بانجو ويبقى الحاله ايه فله
الدوله : حملة حماية (بجد هى حماية) Male_e10

مُساهمةموضوع: رد: حملة حماية (بجد هى حماية)   حملة حماية (بجد هى حماية) Icon_minitimeالإثنين مارس 24, 2008 3:17 am

بجد بجد الحمله دى جامده
وان شاء الله هتحقق حاجه وحاجه كويسه

كمان

قولى بقى يا شريف اللى عايز يشارك يعمل ايه

والف شكر يا مان على مجهودك
وكله يتحط فى ميزان حسانتنا
http://moknte.blogspot.com/
semsema
مشرفه قسم المرأه
مشرفه قسم المرأه
semsema

انثى عدد الرسائل : 143
مود العضو : حملة حماية (بجد هى حماية) Pi-ca-53

مُساهمةموضوع: رد: حملة حماية (بجد هى حماية)   حملة حماية (بجد هى حماية) Icon_minitimeالإثنين مارس 24, 2008 6:42 am

موضوع جميل ياشريف بس انا شايفه ان الوعي للادمان ابتدي معدله يزيد وان فعلا الشباب بدات تبعد سواء وعي او ظروف مادية وبجد فى مشاكل كتير اوى غير الادمان المفروض ندور على حلها بس ياترى حتى لو وصلنا لحل هنعرف ننفذه فى الظروف دى مشكلة المدمن مشكلة شاب قدر بطريقه او التانيه يشرب مخدرات سواء غنى او بيسرق اه نحاول نحلها بس تفتكر لو حاولت تساعد طفل مش لاقي حد يراعيه هيكون احسن عالاقل هتحميه من انه يوصل للمرحلة اللى احنا بنعمل منها حملة دعايه مشكور ياشريف عالموضوع الجميل دة واسفه لو رايي هيزعل حد سلام
m00n light
المراقب العام
المراقب العام
m00n light

مُساهمةموضوع: رد: حملة حماية (بجد هى حماية)   حملة حماية (بجد هى حماية) Icon_minitimeالإثنين مارس 24, 2008 7:58 pm

gobi كتب:
بجد بجد الحمله دى جامده
وان شاء الله هتحقق حاجه وحاجه كويسه

كمان

قولى بقى يا شريف اللى عايز يشارك يعمل ايه

والف شكر يا مان على مجهودك
وكله يتحط فى ميزان حسانتنا
ميرسى يأوس أوس على مشاركتك اولا
ثانيا بالنسبة للحملة انا حاطط لينك لموقع عمرو خالد
ممكن تدخل علية
ولو عاوز تبقى عملى
دور على حد مدمن بجد
وعرفوة السكة دى
مش اكتر
وثانكس مرة تانية يا أوس أوس
m00n light
المراقب العام
المراقب العام
m00n light

مُساهمةموضوع: رد: حملة حماية (بجد هى حماية)   حملة حماية (بجد هى حماية) Icon_minitimeالإثنين مارس 24, 2008 8:00 pm

semsema كتب:
موضوع جميل ياشريف بس انا شايفه ان الوعي للادمان ابتدي معدله يزيد وان فعلا الشباب بدات تبعد سواء وعي او ظروف مادية وبجد فى مشاكل كتير اوى غير الادمان المفروض ندور على حلها بس ياترى حتى لو وصلنا لحل هنعرف ننفذه فى الظروف دى مشكلة المدمن مشكلة شاب قدر بطريقه او التانيه يشرب مخدرات سواء غنى او بيسرق اه نحاول نحلها بس تفتكر لو حاولت تساعد طفل مش لاقي حد يراعيه هيكون احسن عالاقل هتحميه من انه يوصل للمرحلة اللى احنا بنعمل منها حملة دعايه مشكور ياشريف عالموضوع الجميل دة واسفه لو رايي هيزعل حد سلام
بوصى يا سمسمة الموضوع ان فية حملة اساسا اسمها حملة حماية دى الى عاملها عمرو خالد
والراجل دة بيجى على سلبيات الشباب حاجة حاجة وبيحاول يمحيها
ودورنا احنا اننا نساعد الى نقدر نساعدوة او على الاقل ننشر للناس ان فية حملة
وبكدة نبقى عملنا حاجة ليها قيمة بدل الهيافة الى احنا عايشينها
بس يا ثوكر
ونورتى التوبيك يا سمسمة
semsema
مشرفه قسم المرأه
مشرفه قسم المرأه
semsema

انثى عدد الرسائل : 143

مُساهمةموضوع: رد: حملة حماية (بجد هى حماية)   حملة حماية (بجد هى حماية) Icon_minitimeالثلاثاء مارس 25, 2008 1:19 am

ماشي ياشريف كل دة انا مقتنعه بيه بس لو دروت حواليك فعلا هتلاقى الوعي عند الشباب الحمد لله جميل جدا ودة اللى انا بقوله ممكن تقولى انت قدامك كام حاله ادمان
انا عن نفسي معرفش ميرسي ياشريف على موضوعك كمان مرة
RoMyCaT
المدير العام
المدير العام
RoMyCaT

انثى عدد الرسائل : 387
العمل/الترفيه : طالبة
مود العضو : حملة حماية (بجد هى حماية) Pi-ca-44

مُساهمةموضوع: رد: حملة حماية (بجد هى حماية)   حملة حماية (بجد هى حماية) Icon_minitimeالثلاثاء مارس 25, 2008 1:50 am

جزاك الله كل خيرا

جعل الله تلك الكلمات فى ميزان حسناتك

وبارك الله فيك

اللهم اهدى شباب المسلمين واحفظهم من كل سوء
https://7obel7ayah.yoo7.com
m00n light
المراقب العام
المراقب العام
m00n light

مُساهمةموضوع: رد: حملة حماية (بجد هى حماية)   حملة حماية (بجد هى حماية) Icon_minitimeالثلاثاء مارس 25, 2008 2:50 pm

semsema كتب:
ماشي ياشريف كل دة انا مقتنعه بيه بس لو دروت حواليك فعلا هتلاقى الوعي عند الشباب الحمد لله جميل جدا ودة اللى انا بقوله ممكن تقولى انت قدامك كام حاله ادمان
انا عن نفسي معرفش ميرسي ياشريف على موضوعك كمان مرة
طبيعى لازم ميبقاش قدامك ولا حالة ادمان يا سمسمة لانك بنت
لكن انا لو عدتللك واللة اقل عدد ممكن اقولك علية يوصل ل 100 واحد
ودول قريبين منى كمان
يا بنتى الادمان والمخدرات بقت زى السيجارة
لو عاوزة تدورى فى نطاق اضيق دورى على الى بيشربوا سجاير هتلاقى نسبة 90 فى المية منهم بيشربوا مخدرات ومدمنين
وميرسى مرة تانية يا سمسمة على مشاركتك ياقمر
m00n light
المراقب العام
المراقب العام
m00n light

مُساهمةموضوع: رد: حملة حماية (بجد هى حماية)   حملة حماية (بجد هى حماية) Icon_minitimeالثلاثاء مارس 25, 2008 2:53 pm

RoMyCaT كتب:

جزاك الله كل خيرا

جعل الله تلك الكلمات فى ميزان حسناتك

وبارك الله فيك

اللهم اهدى شباب المسلمين واحفظهم من كل سوء
ميرسى يا رومى على مشاركتك ياقمر
ويارب يكون التوبيك عجبك
alover
المراقب العام
المراقب العام
alover

ذكر عدد الرسائل : 486
العمل/الترفيه : بكالريوس حاسب الي ونظم ومعلومات
المزاج : كوووووووووووووووووول
مود العضو : حملة حماية (بجد هى حماية) Pi-ca-24

مُساهمةموضوع: رد: حملة حماية (بجد هى حماية)   حملة حماية (بجد هى حماية) Icon_minitimeالثلاثاء مارس 25, 2008 3:55 pm

جعله الله لك في ميزان حسناتك
والتميز دائما من سماتك
تحياتي
كريم
m00n light
المراقب العام
المراقب العام
m00n light

مُساهمةموضوع: رد: حملة حماية (بجد هى حماية)   حملة حماية (بجد هى حماية) Icon_minitimeالخميس مارس 27, 2008 4:29 pm

ميرسى على مشاركتك يا كوكو
ويارب نشوف تفاعل من الناس كلها فى الحملة دى لانها بجد محتاجين نبقى ايد واحدة علشان نقدر نعمل حاجة
قلب مجروح
عضو فعال
عضو فعال
قلب مجروح

انثى عدد الرسائل : 782
المزاج : مش حلو حزينة ووحيدة

مُساهمةموضوع: رد: حملة حماية (بجد هى حماية)   حملة حماية (بجد هى حماية) Icon_minitimeالخميس مارس 27, 2008 6:26 pm

موضوع حلو قوي ياشريف تسلم ايدك ربنا يجعله في ميزان حسناتك وانا بجد نفسي اعمل حاجة في الحملة دي ومستنيين منك الجديد وربنا يوفقك
m00n light
المراقب العام
المراقب العام
m00n light

مُساهمةموضوع: رد: حملة حماية (بجد هى حماية)   حملة حماية (بجد هى حماية) Icon_minitimeالجمعة مارس 28, 2008 7:15 pm

تسلم ايديكى يا نادو على الرد
ويارب يكون عجبك يا قمر
بجد نورتيلى التوبيك
Sha3NoNa ReMo0o0
مشرفه قسم التسالي
مشرفه قسم التسالي
Sha3NoNa ReMo0o0

انثى عدد الرسائل : 1145
العمل/الترفيه : فاضية على ما ترزق
المزاج : مخنوقة طحن بس ولا هاممنى

مُساهمةموضوع: رد: حملة حماية (بجد هى حماية)   حملة حماية (بجد هى حماية) Icon_minitimeالإثنين مارس 31, 2008 3:00 am

ميرسى لموضوعك يامون
جزاك الله خيرا عليه

الحمد لله الحملة فى تقدم دائم واهى قربت تخلص اهى فى اخر اسبوع ليها
وما شاء الله عمرو خالد من الناس اللى خايفة على امتنا الاسلامية بس بتصرف وافعال مش كلام وبس زى الكثير والكثير
ربنا يجازيه خير يارب ويوفقه فى كل اللى بيسعى اليه

وياريت نحاول نشارك فى الحملة دى باقل شئ
حتى لو هنتكلم مع اصدقائنا فى موضوع الادمان وهما يكلمو غيرهم وغيرهم يكلم غيرهم
علشان نزيد الوعى بالموضوع دة
وربنا يعافى شباب المسلمين من الادمان واخطاره ... اللهم آميييييييين
m00n light
المراقب العام
المراقب العام
m00n light

مُساهمةموضوع: رد: حملة حماية (بجد هى حماية)   حملة حماية (بجد هى حماية) Icon_minitimeالإثنين مارس 31, 2008 5:48 pm

Sha3NoNa ReMo0o0 كتب:
ميرسى لموضوعك يامون
جزاك الله خيرا عليه

وما شاء الله عمرو خالد من الناس اللى خايفة على امتنا الاسلامية بس بتصرف وافعال مش كلام وبس زى الكثير والكثير

ميرسى اوى يا شعنونة على مرورك وعلى ردك الجميل دة
ويارب بجد نبقى قدرنا نعمل حاجة ولو بموضوع على المنتدى حتى الناس تشوفوة
ثانكس ياقمر
Sha3NoNa ReMo0o0
مشرفه قسم التسالي
مشرفه قسم التسالي
Sha3NoNa ReMo0o0

انثى عدد الرسائل : 1145
العمل/الترفيه : فاضية على ما ترزق
المزاج : مخنوقة طحن بس ولا هاممنى

مُساهمةموضوع: رد: حملة حماية (بجد هى حماية)   حملة حماية (بجد هى حماية) Icon_minitimeالإثنين مارس 31, 2008 7:37 pm

m00n light كتب:
Sha3NoNa ReMo0o0 كتب:
ميرسى لموضوعك يامون
جزاك الله خيرا عليه

ميرسى اوى يا شعنونة على مرورك وعلى ردك الجميل دة
ويارب بجد نبقى قدرنا نعمل حاجة ولو بموضوع على المنتدى حتى الناس تشوفوة
ثانكس ياقمر

فعلا يا شريف

لا يكلف الله نفسا الا وسعها

وياريت كل واحد يعمل اللى يقدر عليه

بس للأسف دلوقتى كل واحد مش بيفكر الا فى نفسه

واليأس مسيطر على كل حاجة

ولما تيجى تقول لحد هتعمل ايه لأمتك يقول هو يعنى انا اللى هيغير الكون

مع انه ممكن يكون يقدر يعمل حاجات كتييييييير

يارب نقدر نوصل اى حاجة ولو بسيطة لاى حد ان شالله فرد واحد وهو يوصل لواحد تانى وغيره علشان نغير ولو جزء بسيط من السلبيات اللى عايشين فيها وعاملين نفسنا ولا واخدين بالنا

ثانكس تو يو شريف
m00n light
المراقب العام
المراقب العام
m00n light

مُساهمةموضوع: رد: حملة حماية (بجد هى حماية)   حملة حماية (بجد هى حماية) Icon_minitimeالأربعاء أبريل 02, 2008 2:21 am

كلامك صح طبعا يا شعنونة وكلة جميل
تسلم ايديكى ياقمر على المشاركة الجميلة دى
Miko
عضو نشيط
عضو نشيط
Miko

ذكر عدد الرسائل : 494

مُساهمةموضوع: رد: حملة حماية (بجد هى حماية)   حملة حماية (بجد هى حماية) Icon_minitimeالأربعاء أبريل 02, 2008 7:05 pm

جااااااااااااااااامد موووووووووت التوبيك ده و الحمله دي طبعا

و انا بحااااااااول اعمل اي حاجه و ياااااااااارب نقدر كلنا نعمل حاجه

و ميرسيييييييييي يا شرررررريف يا قمر انت والله تسلم يا جمييييييييييل
m00n light
المراقب العام
المراقب العام
m00n light

مُساهمةموضوع: رد: حملة حماية (بجد هى حماية)   حملة حماية (بجد هى حماية) Icon_minitimeالأربعاء أبريل 02, 2008 7:10 pm

ميرسى يااحمد على ردك وعلى مشاركتك الجميلة
تسلم يا معلم على المرور الجميل دة
نورت التوبيك يا مان

حملة حماية (بجد هى حماية)
صفحة 1 من اصل 1